اكسير عسل


 





 
عسل يك محصول غذايي مفيد و يك اكسير پرارزش است كه متاسفانه در كشور ما نه‌تنها به جنبه دارويي آن توجه نمي‌شود بلكه از نظر غذايي هم مصرف كمي دارد.
اين محصول ارزشمند براساس تنوع گياهي و آب و هوايي داراي درصدهاي متفاوت از ويتامين‌هاي متعدد B، C، K، E و مواد معدني منيزيم، پتاسيم، كلسيم، فسفر و آهن بوده و در هر100 گرم آن حدود 330 كيلوكالري انرژي نهفته است.
به دليل آن كه 80 درصد عسل از قندهاي ساده‌اي مثل فروكتوز و گلوكز ساخته شده است، بلافاصله پس از مصرف خصوصا در زمان افطار جذب بدن شده و اثر انرژي‌بخشي و ويتامينه خود را آشكار مي‌كند.
عسل به رفع سردرد، سرگيجه، ضعف و بي‌حالي ناشي از روزه‌داري كمك كرده و بعد از وعده غذا باعث كاهش اسيدهاي اضافي معده شده و در درمان زخم و ورم معده موثر است.
آهن و منگنز عسل هضم غذا را بهتر مي‌كند و فروكتوز آن به رفع عفونت‌هاي روده‌اي كمك كرده و باعث لينت مزاج مي‌شود.
ويتامين D موجود در عسل واكنش‌هاي بين كلسيم و فسفر را تنظيم مي‌كند و ويتامين C آن مي‌تواند از سفتي عروق و اسپاسم عضلات جلوگيري كند.
عسل باعث تقويت كبد شده و در نتيجه ميزان بيشتري از سموم آن را دفع مي‌كند و به دليل مدر بودن، كليه‌ها را شستشو مي‌دهد.
وقتي يك قاشق غذاخوري عسل را با يك ليوان آب به همراه يك قاشق چايخوري آب ليموترش تازه مخلوط و در زمان افطار ميل كنيد، نه‌تنها به اين طريق درصدي از آب مورد نياز بدن خود را سريعا تامين و به رفع عطش خود كمك كرده‌ايد، بلكه بعداز مدت كوتاهي قند عسل در جريان خون پخش شده و به عملكرد بهتر مغز، تقويت حافظه و آرامش اعصاب كمك مي‌كند.
البته از مخلوط شير ولرم به همراه عسل، زرده‌تخم‌مرغ پاستوريزه و آبميوه مي‌توانيد، معجون ويژه و فوق‌العاده مقوي و مغذي تهيه كنيد كه براي تقويت عمومي بدن خصوصا قبل از زايمان و در دوران نقاهت بيماري‌ها بسيار موثر است.

عسل بر حسب اين كه متعلق به كدام منطقه و كدام گل باشد رنگش متفاوت است. به طوركلي عسل طبيعي تقريبا از بي‌رنگ، زرد نخودي تا قهوه‌اي تيره متغيير است. عسل‌هاي روشن طعم ملايم و عسل‌هاي تيره طعم تند دارند.
موم عسل ماده‌اي غيرقابل هضم و جذب در دستگاه گوارش انسان است كه بدون تغيير پس از مصرف از بدن دفع مي‌شود.
برخي اعتقاد دارند كه جويدن موم موجب تقويت دستگاه گوارش و لثه‌ها مي‌شود،‌ ولي بايد بدانيد داروهايي كه زنبور از سوي زنبورداران براي درمان در طول سال مصرف مي‌كند يا سمومي كه عليه انگل‌هاي جلدي زنبور استفاده مي‌شود، همگي در لايه‌هاي موم رسوب كرده و احتمال حضور سم در موم را بالا مي‌برد، بر اين اساس توصيه مي‌شود از جويدن و خوردن موم عسل خودداري كنيد.
قيمت بالا و پايين عسل نشانه خوبي يا بدي محصول نيست. همچنين تشخيص خلوص عسل فقط توسط آزمايشگاه‌هاي معتبر امكان‌پذير است، بنابراين به مصرف‌كنندگان توصيه مي‌شود كه هنگام خريد عسل به پروانه بهداشتي و تاريخ مصرف محصول توجه كنند.
بر خلاف اغلب مواد غذايي، عسل ماندگاري بالايي دارد، البته در اثر گذشت زمان عسل كمي از نظر طعم تندتر و از نظر رنگ‌ تيره‌تر مي‌شود، اما كيفيت آن در صورتي كه در معرض هوا قرار نگيرد تغييري نخواهد كرد.
براي نگهداري عسل از ظروف شيشه‌اي استفاده كنيد. عسل مي‌تواند با ظروف پلاستيكي واكنش‌هاي نامطلوب ايجاد كرده و علاوه بر جذب بوي پلاستيك، افت كيفيت يابد.
از خريد عسل‌هاي بي‌نام و نشان و غيربهداشتي خودداري كنيد، متاسفانه در برخي عسل‌هاي غيربهداشتي باكتري‌هاي موسوم به كلستريديوم بوتولينيم وجود دارد. اين باكتري‌ها اغلب در كنسروهاي گوشتي و كشك‌هاي غيراستاندارد نيز وجود دارند. چنانچه زنبور در اثر شرايط نامساعد و غيربهداشتي محيطي بيمار و ناقل اين باكتري باشد مي‌تواند اين باكتري را به عسل منتقل كند. سم مهلك اين باكتري بسيار كشنده و عوارض آن غيرقابل درمان و مرگبار است.
منبع:http://www.jamejamonline.ir
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb